Anmeldelse: Ung med autisme, fra barndom til voksen

Jeg fik den stukket i hånden under SIKON af flinke Peter fra Spektrumshop. Om jeg ikke havde lyst til at læse den nye bog af Anne Vibeke Fleischer og Jeanette Ringkøbing Rothenborg som hedder Ung med autisme, fra barndom til voksenliv?

ung med autisme

Det med bøger er jo lige noget for mig, så jeg takkede ja og lovede at kvittere men en anmeldelse, når jeg fik den læst. Det har jeg nu gjort – og her er mine tanker i forbindelse med bogen. Den er nemlig lidt anderledes end de fleste andre bøger jeg har læst om autisme. Det anderledes er i bogens opbygning, men også at den henvender sig til både de unge selv og de voksne omkring dem – om det så er fagfolk eller familie.

Som den strukturelskende person jeg er, har jeg jeg stor ros til bogens opbygning og overskuelighed. Den er en fornøjelse at finde rundt i og vil på den måde være god som en slags opslags/’plukke’-værk, hvis man lige har brug for noget fra et af emnerne.

Bogen har fire temaer – selvopfattelse, venskab og samspil, kærester og kroppen samt håb og drømme. Hvert tema har en introduktion efterfulgt af tre samtaler med unge inden for det autistiske spektrum. Efter hver samtale er der en række faglige eftertanker og betragtninger og endeligt nogle spørgsmål og små opgaver som henvender sig direkte til unge med autisme.

Min søn Alfred er kun 9 år – der er med andre ord nogle år til han for alvor er i ungdommens vold. Derfor kan jeg ikke bruge bogen sammen med ham endnu. Men jeg kunne forestille mig at den med fordel kunne bruges i socialfag eller anden socialtræning for de ældste klasser og for teenagere. Samtalerne i bogen kunne være udgangspunkt for samtaler i familien.

Bogens styrke er samtalerne med de unge. Jeg kan godt li’ når de selv fortæller og det får fin plads. Du kunne sagtens få noget ud af kun at læse samtalerne med de unge. De faglige eftertanker og betragtninger kan godt være lidt tunge, hvis man ikke er super autismefagligt interesseret – men igen er det bogens fordel af den er så velorganiseret at man nemt kan springe de dele af indholdet over, som ikke er relevant (eller interessant).

Jeg synes helt sikkert det er en yderst velskrevet bog, men jeg vil ikke kalde den en nødvendighed for alle der har børn på autismespektret. Den har i min optik mere værdi for fagfolk og personer som arbejder med de unge. Den kunne være god til at give f.eks. støtte/kontaktpersoner ekstra viden – eller til at klæde en evt. mentor eller voksenven på i forhold til hvad der rører sig hos autistiske unge. Bogen er nem at gå til og let at læse, trods det fagligt tunge indhold.

Min helt personlige eftertanke er, at jeg endnu en gang priser mig lykkelig for at Alfred fik sin autismediagnose allerede som 3-årig. Jeg er overbevist om at han er blevet forskånet for mange misforståelser og det er jeg meget glad for taknemmelig for. Når det så er sagt, viser bogen også med al tydelighed at det aldrig er for sent at få en diagnose og begynde det arbejde med selvindsigt som følger efter. Der skal tages udgangspunkt i styrkerne, når nu diagnosen udspringer af et fokus på svagheder og mangler. Fuld fart frem – men i personens helt eget autistiske tempo. Tag bogen med på vejen – den er god at få forstand af.

Kort om forfatterne
Jeanette Ringkøbing Rothenborg er journalist og cand.merc.int. og har sammen med sin mand skrevet Vejen videre – når dit barn har autisme, som jeg tidligere har omtalt. Anne Vibeke Fleischer er cand.pæd.psyk. og cand.comm., autoriseret psykolog og specialist i neuropsykologi og pædagogisk psykologi og har bl.a. skrevet Set med børns øjne.