Lørdagslinks – 24. oktober 2015

Det er både godt og skidt at have opdaget den der ‘Gem opslag’ funktion på Facebook. For nu kan jeg skøjte endnu hurtigere igennem feedet, men samtidig samle op på en masse spændende artikler, links og betragtninger. Her er noget af det, jeg har samlet sammen i denne uge.

“Call it mother’s intuition, or call it years and years of practice, but I knew something was wrong. It was the delayed effect. My son has had a tricky day at school. He has held it together for nearly seven hours. Then he walks through the front door, and bam!”

Om hvorfor (nogle) børn reagerer stærkest derhjemme af Michelle Myers, og noget jeg i den grad kan genkende hos Alfred. Der er en fin sammenligning med stress, der vokser som en sodavand der bliver rystet og rystet til kapslen ryger af.

 pændende bøger kan der ikke komme nok af og min liste vokser. Her er endnu en – The Real Experts samlet af Michelle Sutton. Den består af udvalgte blogindlæg skrevet af voksne autister. Jeg kan ikke understrege nok, hvor vigtigt det er at vi forældre lytter til hvad voksne autister fortæller. De skal betragtes som en slags ’stammens ældste’, der kan overlevere indsigt som vi ikke selv er i stand til at få.

Nogle ser struktur og rutiner, som dræbende elementer, men ikke jeg. Det er ikke bare nødvendigheder, men også med til at skabe ro og den ekstra energi, der er brug for i en familie som vores. Hvis du har kognitive vanskeligheder, er det især vigtigt at have faste rutiner. Det siger Psykiatrifonden selv i denne fine video

Jeg kunne have kaldt bloggen for ADHD- og Autismetanken, for vi er med i begge grupper. Det er dog autismen, som fylder mest – men der er mange sammenfald og mange ressourcer at hente via ADHD Foreningen. Hvis du ikke kender til Kærlighed i kaos – så læs mere her, hvor der efterlyses KIK-piloter til Ballerup. Interesserede skal skrive til Nicholas Caron – nc@adhd.dk

Jeg har tidligere skrevet om Klar til Start. Her kan du selv komme og høre mere:

Som barn var jeg VILD med Muppet Show. Derfor har jeg også en svaghed for de nuttede dukker i Sesame Street. Nu er der kommet en autistisk karakter med og lavet en side med ressourcer her. Men så læste jeg dette blogindlæg fra E is for Erin (tak Vibe) og det er aldrig så enkelt som det ser ud. Det er så vigtigt at have fokus på ikke bare hvad der fortælles, men også hvordan det bliver gjort. Jeg har ikke selv sat mig ind i det hele – deler det blot, så du kan gøre dig dine egne tanker. Det er også vigtigt.

Kender du Andreas – autistisk og autentisk dagbog på Facebook? Han har været stille et stykke tid, fordi det er svært i skolen. Tjek hans side og de fine tegninger han laver.

Og når vi er ved det med skolen så læs denne udmelding fra Landsforeningen Autisme. Det er jo interessant at når der er gode erfaringer med særlige autismeklasser for eksempel på gymnasier, at man så vælger at gå den stik modsatte vej i folkeskolen.

Der er dog ting som kan gøres for at tiden i (det fordømte) klasseværelse bliver lettere. Se denne side af Michelle Sutton (ja, hende med bogen).

Egentlig synes jeg slet ikke du skal læse, hvad Jakob Terp har skrevet her om ADHD og hvad han kalder velfærdsdiagnoser, for sjældent har jeg læst noget hvor jeg er så grundlæggende uenig og slet ikke kan genkende den virkelighed han åbenbart befinder sig i. Og det lille forbehold til sidst har i sig selv et forbehold, så det formildner mig ikke.

Så kan jeg bedre holde ud at læse Lisbeth Zornigs indlæg her, selvom jeg har det svært med når ‘diagnoser’ bruges i flæng.

Men jeg vil slutte i den lette afdeling med et billede af det sjove vi nogle gange siger. Du kan se flere eksempler her.

Skriv et svar