Anmeldelse: Autismens små og store stjerner

Har du mødt et menneske med autisme, så har du mødt et menneske med autisme. Det kan (næsten) ikke siges ofte nok, for det er i den grad en stor sandhed. Med det for øje er der også brug for mange bøger om autisme.

Jeg kan godt li’ bøger. Fagbøger, skønlitterære, men især dem, hvor man mærker forfatterens personlige interesse i et emne. Sådan havde jeg det, da jeg læste Vejen videre, når dit barn har autisme, og sådan havde jeg det også, da jeg for nylig læste Mandi Erlandsens Autismens små og store stjerner.

Hvor Vejen videre mest henvender sig til forældre, kan Mandi Erlandsens bog bruges bredere. Både fagfolk, som arbejder inden for autismeområdet og pårørende, som måske ikke lever med autismen i det daglige, kan via bogen få et godt indblik i udfordringer, problematikker og ikke mindst hvordan vi sammen kan indrette os, så der bliver plads til os alle.

Bogen kunne være en god gave til familiemedlemmer, som måske har brug for at blive klogere på autisme, så de forstår, hvorfor der skal tages hensyn – og inspiration til hvordan man griber det an. Den er fint opbygget, så den ikke kun kan læses fra ende til anden, men man kan med fordel springe rundt i kapitlerne eller springe dele over, hvis de ikke er aktuelle for den situation man er i.

Samtidig kan jeg godt lidt tanken om stjernen og om at fokusere på det man er god til. Der er på intet tidspunkt under læsning af bogen, at man får en fornemmelse af at autisme er forkert eller noget der skal korrigeres. Der tages udgangspunkt i, at det er en anden måde at være i verden på. Og jeg kan godt li’ den autistiske verden Mandi lægger op til.

Autismens små og store stjerner koster 279 kr. og kan bl.a. købes hos saxo.dk.

Bogen er illustreret af Andreas Gervig Marnow. Se flere af hans tegninger her.

Tove fra Autisme-mor har også anmeldt bogen. Læs hendes anmeldelse her.